بهترین قالیشویی یکی از معیارهایی است که همه افراد امروزه بدنبال آن هستند. امروزه همه به دنبال بهترین ها هستند . عده ای درصدد معرفی خود به عنوان بهترین در یک زمینه هستند و عموم مردم به دنبال گزینش بهترینها در هر زمینه اند. فضای مجازی در این میان نقش اصلی را بازی می کند و عموما راه را بسیار کوتاه می کند.درگذشته به عنوان مثال انتخاب بهترین قالیشویی مستلزم اطلاع مستقیم از عملکرد آن قالیشویی بواسطه شنیدن از اطرافیان ، مشاهده کیفیت خدمات انجام داده برای آشنایان ، سابقه قالیشویی و در مراحل بعدی سرویسها و قیمت های ارائه شده بود .قاعدتا بهترین قالیشویی می بایست سابقه طولانی و شهرت خوب را در کنار امکانات و ظرفیتهای لازم برای ارائه خدمات درحد بهترین قالیشویی را داشته باشد. بهترین قالیشویی همچنین می بایست مشتری را راضی نگه دارد و بنحوی خدمات خود را ارائه دهد که از هر مشتری یک مبلغ برای خود بسازد.اما امروزه وضعیت تغییر کرده است . همانقدر که ارتباطات واقعی مردم با هم در کوچه و محله و همسایگان کم شده است ، سلام و علیک های روزانه دیگر اتفاق نمی افتد و رفت وآمد ها محدود شده است به مراتب بیشتر مردم درگیر انواع رسانه ها و فضای مجازی گردیده اند . این تغییر نوع ارتباطات مردم و کوچ به فضای جدید اگر چه در نگاه اول کار را راحت تر کرده است ولی در واقع احتیاج به مهارتی در استفاده دارد که لازمه حصول نتیجه مطلوب از آن میباشد .در گذشته گرفتن اطلاعات از اطرافیان در باره هر موضوعی نظیر انتخاب بهترین قالیشویی اگر چه به کندی و با طی مدت زمانی بیشتر میسر بود ولی این مبادله اطلاعات بر مبنای ارتباطاتی محکم و بر پایه اعتماد انجام می گرفت و نتیجه گیری را به راحتی امکان پذیر و احتیاج به مهارت در تحلیل اطلاعات نداشت . این اطلاعات معمولا تا حدود زیادی درست بود و احتیاجی به راستی آزمایی نداشت ولی امروزه در هر موردی که جستجو کنید در رسانه ها و فضای مجازی به انبوهی از اسامی بر می خورید که در ادعا در همه زمینه ها گوی سبقت را از هم می ربایند و بارانی از اطلاعات ضد ونقیض ، تعاریف مختلف و کلمات تازه را می شنوید. اگر ساده بین نباشید هیچکدام به تنهایی قابل اعتنا و قابل اعتماد نیستند و پیدا کردن حقیقت از بین این عبارات ،تخصصی می خواهد که با تجربه به دست می آید.

در همین موضوع انتخاب بهترین قالیشویی رسانه ها ابتدا سعی می کنند معیارهای انتخاب را به شما دیکته کنند صرفنظر از اینکه این معیار ها تا چه حد درست یا غلط هستند شما اول باید بتوانید معیارهای اصلی را تشخیص دهید. مطابقت یک موسسه با معیارهای اصلی ارائه خدمت قالیشویی می تواند برای شما موثر باشد و این معیارها نباید زیر سایه جنجالها و شاخص های فرعی گم شوند.از طرفی باید بتوان در مطابقت شرایط یک قالیشویی با بهترین قالیشویی که مورد نظر شماست بین ادعا و واقعیت فرق گذاشت . بعنوان مثال ارزان ترین نرخ قالیشویی می تواند یک ادعا باشد که لزومآ به معنی بهترین خدمات قالیشویی نیست و فقط اولین معیار بسیاری از مردم را هدف گرفته است .اگر جذب این شعار شدید ممکن است در مرحله عمل همان قالیشویی برای ارائه بهترین خدمات هزینه بسیار بالاتر از دیگران از شما مطالبه کند و یا نظر شما را در ارائه خدمات مطلوب تامین نکند.اگر به دنبال شعار بهترین کیفیت خدمات رفتید چه راهی برای بررسی صحت این شعار جز یک بار تجربه این موسسه خواهید داشت و یا اعتماد به دلایلی مثل مصرف بهترین شوینده و بهترین دستگاه و.. که فروشنده ارائه می دهد و شما راهی برای بررسی صحت و سقم آن ندارید.خصوصا اینکه درفضای بازار تبلیغاتی فعلی  بزرگترین شعار ها و ادعاها خصوصا وقتی در همه زمینه ها داده می شود بی اساس ترین آنها می باشد و به پیروی از آن جمله معروف که می گوید دروغ هر چه بزرگتر باشد بیشتر باور می شود اینگونه ادعاها مطرح می شوند.

بهترین قالیشویی : شاخص های اصلی

۱-مجاز و معتبر بودن

قطعا اولین شاخصه بهترین بودن در هر زمینه داشتن مجوز قانونی انجام آن کار است.بررسی این ادعا از طریق مشاهده مجوز و یا از طریق استعلام از اتحادیه قابل بررسی میباشد. اما تشخیص معتبر بودن یک موسسه بیشتر به مهارت شما بستگی دارد. چه علاوه بر بایدهایی مانند سابقه فعالیت ، مشهور و خوشنام بودن نام تجاری که عوامل اصلی اعتبار یک موسسه هستند نبایدهایی را هم یک موسسه معتبرواقعی رعایت می کند مثل عدم استفاده از اسامی مشابه اسامی معروف که مصرف کننده را به اشتباه می اندازد و یا عدم شبیه سازی شعارها و نشانها و تبلیغات خود با دیگر موسسات موفق  و معروف و یا عدم استفاده از عبارات گنگ و کلی و یا ارائه اطلاعات غلط به صورت مستقیم و یا بنحوی که بصورت غیر مستقیم باعث اشتباه مصرف کننده گردد. به عنوان مثال درج دهها شماره تلفن با پیش شماره مناطق مختلف شهر در آگهی یک قالیشویی از نظر بسیاری می تواند دلیل داشتن شعب متعدد این قالیشویی و نزدیکی این شعب به مصرف کننده تلقی گردیده و دلیل اعتبار این موسسه تلقی شود ولی از نظر یک مصرف کننده آگاه که می داند اینها فقط شماره تلفن هایی هستند که همه به یک محل واحد منتقل شده اند دلیل عدم صداقت قالیشویی و دلیل عدم اعتبار آن به دلیل فریب مصرف کننده میباشد.

۲- کارخانه قالیشویی  یا دفترقالیشویی ؟

بهترین قالیشویی احتمالا نمی تواند یک دفتر قالیشویی باشد . توضیح اینکه از میان صدها قالیشویی فعال مجاز عضو اتحادیه قالیشویان فقط  تعداد محدود و شاید انگشت شماری کارخانه قالیشویی بوده و مابقی فقط دفاتری هستند که به عنوان واسطه بین مشتری و کارخانه قالیشویی عمل کرده و وظیفه حمل و نقل و گرفتن سفارش از مشتری را بعهده دارند . دفاتر قالیشویی دخالتی درانجام عملیات ندارند و نمی توانند تاثیری بر کیفیت شستشو داشته باشند و با پایان قراداد و انتقال کار یک دفتر قالیشویی به کارخانه دیگر می تواند کیفیت کار این دفاتر قالیشویی یک شبه دگرگون شود . اشکال کار نه در فعالیت این دفاتر قالیشویی بلکه در این است که قانون آنها را موظف نکرده که کارخانه طرف قرارداد را به مشتری معرفی نماید بلکه عموما این دفاتر این امر را از مشتری پنهان کرده و خود را کارخانه قالیشویی معرفی می کنند.

۳- کارخانه قالیشویی سنتی یا مدرن و مکانیزه ؟

بهترین قالیشویی نه یک قالیشویی سنتی است و نه یک قالیشویی مدرن بلکه بهترین قالیشویی باید هر دو اینها باشد. یعنی بنا به ماهیت کار نوعی از کارها عمدتا بر پایه روشها ی و ابزار سنتی بهتر انجام می شوند و برای  نوع دیگر تجهیزات مدرن جوابگو است .بهترین قالیشویی باید بتواند به روشهای سنتی کار کرده و استاد کار با سابقه مسلط به تجارب سنتی شستشوی فرش دستباف خصوصآ فرشهای اعلا ابریشم و گل ابریشم را دارا باشد تا بتواند مسئولیت خطیر شستشوی فرشهای نفیس و گران قیمت و حتی فرشهای معمولی دستباف را بخوبی انجام دهد و هیچ ماشین خودکار و مکانیزه ای در جهان ساخته نشده که بتواند این کار را بخوبی روش سنتی انجام دهد .از طرفی فرشهای ماشینی که امروزه حجم عظیمی از ورودی یک کارخانه قالیشویی را تشکیل می دهد با استفاده از ماشین الات مکانیزه طراحی شده برای شستشوی این نوع فرش به بهترین کیفیت شستشو شده و آسیب نمی بیند .اگر چه فرش ماشینی در گارگاههای قالیشوی سنتی  که به ماشین آلات مزبور مجهز نیستند نیز قابل شستشو می باشد ولی انجام اینکار با کیفیت خوب برای کارگاههای سنتی صرفه اقتصادی نداشته و اگر چه می توان فرش را با روش سنتی تمیز شست ولی نمی توان از صدمه به ساختار فرش جلوگیری نموده و دوام فرش را حفظ نمود. لازمه شستشوی فرشهای ماشینی دستگاههای سانتریفیوژ دور بالا برای آبگیری و سیستم خشک کن مکانیزه میباشد . بدون سیستم خشک کن مکانیزه انجام کار در فصول گرم و خشک سال اگر چه بصورت غیر بهداشتی و در محیط باز امکان پذیر است ولی کارگاههای فاقد خشک کن مکانیزه در فصول سرد سال و مواقع بارندگی با مشکل جدی مواجه شده و جوابگوی مشتریان خود نیستند.

قالیشویی پارسیان کرج
قالیشویی پارسیان کرج

۴- بهترین قالیشویی کار را کامل انجام می دهد

در ابتدا به نظر میرسد کار یک قالیشویی فقط شستشوی فرش میباشد و قالیشویی که اینکار را خوب انجام بدهد می تواند عنوان بهترین قالیشویی را داشته باشد.اما در واقع یک قالیشویی خوب باید به تخصص هایی مجهز باشد که تکمیل کننده نیاز مشتری در مواقع خاص میباشد. کارهایی مثل تعویض و تعمیر ریشه فرش یا شیرازه فرش ،رفوگری و رفع سوختگی ، رفع بید خوردگی ، ترمیم و بازسازی قسمت های پوسیده و پاره شده فرش ، لکه برداری ، رنگ برداری از فرشهایی که بر اثر آبدیدگی رنگ داده اند و دهها خدمات دیگر جزو وظایف یک قالیشویی مجرب میباشد که میتواند کاندید انتخاب به عنوان بهترین قالیشویی باشد.متاسفانه هیچگونه درجه بندی بر حسب تواناییهای تخصصی در صدور مجوز واحدهای قالیشویی مجاز وجود ندارد و واحدهای مجازی هستند که حداکثر توانشان شستشوی معمولی فرش میباشد و هرگز نمی توانند نیاز مشتری را کامل انجام دهند.

۵- زمان تحویل ( داستان شب عید)

عملیات شستشو و خشک کردن فرش در یک قالیشویی مدرن و مجهز به سیستم خشک کن مکانیزه بدون وابستگی به شرایط جوی و طبق برنامه در ظرفیت بالا انجام می شود و اینگونه واحدها می توانند طبق تعهدات خود ودر زمان مقرر فرش را تحویل مشتری نمایند . اما واحدهای سنتی فاقد خشک کن مکانیزه معمولا سابقه بدی از خود در این رشته بجا گذاشته و موجب سلب اعتماد و نگرانی عموم مشتریان در مورد تحویل به موقع شده اند .عده ای هم از این نگرانی سواستفاده نموده و مبنای تبلیغات خود تحویل سریع یکروزه فرش قرار داده اند . البته مردم باید توجه داشته باشند که در شهر بزرگی چون کرج که روزانه صدها و هزاران تخته فرش به یک قالیشویی معتبر حمل می شود ارائه خدمات استاندارد و طی مراحل کنترل کیفیت جهت انجام بهینه خدمات  به زمان کافی و معقولی نیازمند است که از دو روزکاری  نمی تواند کمتر باشد و فریب اینگونه تبلیغات را نخورند .در سالهای گذشته که واحدهای قالیشویی مجهز و مکانیزه وجود نداشتند در فصول سرد سال و ایام بهمن و اسفند سابقه بسیار بدی از تاخیر در تحویل حتی تا چند هفته بجا مانده است که لزوم توجه به شاخصه وجود گرمخانه مکانیزه در انتخاب بهترین قالیشویی را دو چندان می کند.لازم به ذکر است که اگر چه بعضی از کارخانجات دارای گرمخانه هستند ولی این گرمخانه ها ی سنتی عموما جوابگو حجم عظیم کار در شب عید نبوده و نیاز به گرمخانه مکانیزه و خودکار میباشد .

 

۵- نوع شوینده ، تعداد دفعات شور و….

عمدتا واحدهایی که در موارد چهارگانه قبلی مردود هستند برای پنهان نمودن اشکالات ساختاری خود و گمراه نمودن مشتری مواردی نظیر نوع شوینده و نوع شور را مطرح میکنند. اینگونه واحدها که بعضآ فاقد امکانات اولیه یک قالیشویی در حد حداقلها هستند با وعده شستشو با شوینده های آلمانی و .. که در بازار وجود خارجی ندارند مشتری را سرکیسه نموده و یا برای اطمینان خاطر مشتری های حساس با وعده دوبار شور و سفید شور وجوه اضافی اخذ می کنند. اینگونه واحدها که در بین دفاتر قالیشویی زیاد یافت می شوند درشراطی که هیچگونه دخالتی در فرایند شستشو در کارخانه طرف قرارداد خود ندارند با این وعده ها مشتری را فریب داده  در حالیکه در هیچ کارخانه قالیشویی تمایزی بین فرشهای ورودی در شستشو از بابت ادعاهای مطرح شده گذاشته نمی شود و تمیز شستن و استفاده از شوینده مرغوب جزو وظایف ذاتی یک قالیشویی معتبر میباشد و نباید برای آن وجه اضافی از مردم مطالبه نمود.

۶ – قیمت قالیشویی

عمده خدمات قابل ارائه یک قالیشویی قیمت ثابت دارند هرگز قالیشویی که تعرفه ثابت برای خدمات خود ارائه نمی دهد نمی تواند بهترین قالیشویی باشد. مفاهیمی مثل تمیزی قابل درجه بندی نیستند و یک قالیشویی معتبر خدمات را با بهترین کیفیت و نرخ مشخص و ثابت انجام می دهد . اگر با عدم ارائه نرخ واحد برای هر خدمت و یا موکول کردن ارائه نرخ به مشاهده فرش مواجه شدید در انتخاب خود به عنوان بهترین قالیشویی شک کنید. توجه داشته باشید شفافیت نرخ یک قالیشویی بر میزان نرخ اولویت دارد .هرگز کلمات مبهم و مشروط و غیر شفاف را در مورد قیمت به شفافیت و صراحت نرخ ترجیح ندهید حتی اگر پایین تر به نظر آید. فقط  تعیین نرخ بعضی خدمات خاص و تخصصی نظیر رنگ زدایی از فرشهای آبدیده و یا ترمیم پوسیدگی و نظایر آن موکول به رویت فرش میباشد و در سایر موارد بدون نیاز به رویت فرش تعرفه ثابت باید وجود داشته باشد.

۷- مشتری مداری

امروزه بهترین قالیشویی برای تسهیل ارتباط خود با مشتری می بایست داری واحد امور مشتریان باشد که بتواند به طرق مختلف نظیر تلفن ، پیامک ، وب سایت ، اپلیکیشن های موبایلی  شبکه های اجتما عی و بصورت مکتوب با مشتری خود در ارتباط باشد و نظر او را تامین کند. این امر لازمه ارائه خدمات مطلوب و تامین نظر مشتری میباشد . دریافت بازخورد نظرات مشتریان پس از انجام خدمات لازمه حفظ و ارتقاء کیفیت کار یک موسسه میباشد .

دیدکاه ها غیر فعال هستند.